Agendan i valrörelsen spelar en mycket stor roll

Nu med några få dagar kvar till valdagen spelar agendan i valrörelsen mycket stor roll. Stora demografiska skillnader går att se gällande hur valkampanjen går.

  • Blockskillnaden 6,2%
  • S, Mp och V har 47,5%
  • Alliansen når 41,3%
  • S signifikant upp till 30,4%
  • Jämt bland männen och pensionärerna

Socialdemokraterna starkare utanför storstäderna
Vi ser ett fortsatt tydligt gap mellan blocken, som nu ligger på 6,2 procent. Vi ser stora skillnader hur valrörelsen går i olika delar av landet. S uppgång kommer från väljare utanför storstäderna. I Göteborgsområdet och Stockholms län hamnar man nu under 20 procent. I Stockholms län har alliansen nu ett övertag på nästan 10 procentenheter.
Socialdemokraterna ligger nu på samma siffra som man hade inledningsvis i valrörelsen.

Mer balanserad bild för de unga väljarna
Det är också stora demografiska skillnader i hur valkampanjen går. Tittar vi på olika åldersgrupper ser vi att Alliansens bästa åldersgrupper är 30-49 år och äldre väljare över 65 där man under valrörelsen vunnit väljare. Man har också hämtat upp det extrema underläget bland de unga väljarna till en mer balanserad bild som liknar väljarkåren i övrigt.

Vi ser nu stora rörelser bland de mindre allianspartierna. Denna vecka får Centerpartiet en signifikant uppgång. Annie Lööf var ju sist ut bland partiledarintervjuerna i SVT. De som framförallt lockats till partiet är män under 50 år. Folkpartiets uppgång fortsätter inte denna vecka utan de stannar på 7,2 procent. Det är framförallt lättrörliga män som både kommit till partiet och också lämnat det. Här spelar de sista dagarnas valrörelse stor roll.

Moderaterna får 22,6 procent, 8 procent under sitt valresultat.

Kristdemokraterna stannar på 4,5 procent i valveckan och kanske därmed behöver stödröster för att vara säkra på att komma in i riksdagen. Vänsterpartiet får 6,8 procent och går allra bäst i Norra Sverige där man når 14 procent och i Göteborgsområdet där man når 12 procent. Miljöpartiet når 10,3 procent och tävlar med Socialdemokraterna i inte minst Stockholmsområdet. Partiet når främst kvinnor, partiet lockar nu klart färre väljare från Moderaterna än vad man gjort tidigare. Det kan vara en effekt av att man breddat sig och försöker skaffa sig en profil i andra frågor än miljö.

Feministiskt initiativ under riksdagsspärren
FI når 1,6 procent och ligger därmed långt från riksdagsspärren. FIs problem kommer från att de varit så hårt koncentrerade till Stockholmområdet och till unga väljare där. Vilket gör att basen att gå vidare från EU-valets framgång blev för liten. För att bli stor bör man ha bättre geografisk spridning.

Nu med några få dagar spelar agendan i valrörelsen mycket stor roll. Kommer frågor upp som partierna är duktiga på så kan de utnyttja det, blir det fel områden förlorar de på det. Här handlar det inte om vad alla väljare tycker utan hur de påverkar lättrörliga eller de som gått till soffan. Några få procent kan man också ta på frågor som annars inte är så betydelsefulla. Försvarsfrågan är ett sådant exempel. Den kan både dra väljare på marginalen men också skrämma väljare att inte rösta på ett parti om man tycker frågan är viktig. Även om den inte är avgörande för alla väljare men mellan FP, KD och M kan den ha betydelse. Den kan också hindra övergång till S om man tror att MP och V får inflytande på dessa frågor. 

Toivo Sjörén - Opinionschef, TNS Sifo

Analys i samband med Väljarbarometerns publicering i SvD den 10 september 2014.

Kategori: Toivo Sjörén analys


Inga kommentarer

Skriv en kommentar