Moderaterna i medial motvind - MP och FI i gräddfil inför riksdagsvalet

Mediebilden är mycket viktig inför allmänna val och därmed inför höstens riksdagsval. TNS Sifos analys visar ett tydligt samband mediebilden inför och resultatet efter EU-valet.

Vi har analyserat politiska toppnyheter i sex av de mest tongivande svenska medierna. Det finns ett tydligt samband mellan publicitet och valresultat. Vår granskning visar dessutom följande:

  • Medielogiken söker vinnare och förlorare, vilket skapar positiva och negativa publicitetsspiraler för partierna som är svåra att ta sig ur. Mediebilden är därmed avgörande för valresultatet, vilket även forskningen visat. 
  • För de flesta partier är det viktigare att synas ofta än att nödvändigtvis undvika negativt vinklad publicitet. 
  • Moderaterna är ett undantag: De når ut i störst omfattning men framställs i avsevärt mer negativ dager än övriga partier. I deras fall tycks mediebilden för tillfället vara en belastning. 
  • Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ speglas mer positivt än övriga partier.
  • Politiska sakfrågor knuffas ner på nyhetsagendan i valrörelsens sista månad och ersätts med spekulationer om valresultat, politiska samarbeten och politiska skandaler. Det är samma period då många väljare sannolikt törstar efter tydlighet i sakfrågor för att kunna ta ställning.

En försmak av hur den mediala rapporteringen kring de politiska partierna sett ut finns än så länge i form av ett okommenterat grafunderlag

Analysen och mer detaljerat underlag presenteras på måndag den 30 juni i Almedalen klockan 13. Vi diskuterar orsak och verkan, mediernas ansvar och påverkan på allmänheten, med forskare och chefredaktörer. Varmt välkommen att delta! 

De bilder vi presenterar i Almedalen publiceras efter seminariet på www.opinion.se, inklusive analys och kommentarer.

Om analysen

På eget initiativ har TNS Sifo dagligen analyserat de två högst nyhetsvärderade politiska nyheterna i sex agendasättande redaktionella medier: SVT Rapport, SR Ekot, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten och Aftonbladet. Under perioden 13 januari – 18 juni 2014 har 900 artiklar och inslag analyserats. Gemensamt för samtliga är att de nämner ett eller flera politiska partier vid namn och publiceras på tidningens förstasida eller i löpet (Ekot, Rapport). Hela artikeln eller inslaget har bedömts när vi har registrerat positivt eller negativt laddade värdeord som används i kontexten för respektive parti. 

För mer information kontakta 

Jonathan Wennö, konsultchef TNS Sifo, jonathan.wenno@tns-sifo.se, 08-507 421 74, 070-983 95 74

Kategori: PR Research analys


Inga kommentarer

Skriv en kommentar